Posty

Wyświetlanie postów z marzec, 2025

Między manipulacją a prawdą – influencerzy w świecie dezinformacji

Obraz
Kolejny artykuł dotyczący wojny w sieci skupia się na roli influencerów w rozpowszechnianiu dezinformacji, ale także w zwalczaniu jej.  Influencerzy a dezinformacja – zagrożenia i pozytywne praktyki W dobie mediów społecznościowych influencerzy zyskali olbrzymią popularność, stając się jednymi z najbardziej wpływowych aktorów współczesnej komunikacji. Są to osoby, które za pomocą swoich profili na platformach takich jak Instagram, TikTok, Facebook czy YouTube są w stanie dotrzeć do milionów obserwatorów, kształtując ich poglądy, zachowania konsumenckie oraz polityczne. Fenomen influencerów wynika głównie z ich umiejętności budowania bliskich relacji z widownią, autentyczności przekazu oraz interaktywności oferowanych treści. Dzięki temu influencerzy często budują zaufanie, które jest niezwykle cenne w kontekście ich wpływu na opinię publiczną. Influencerzy we współczesnej wojnie w sieci mogą stanowić zarówno zagrożenie jak i pełnić pozytywną rolę w walce z dezinformacją.  Zagr...

Analiza kontentu kontra dezinformacja: skuteczne narzędzie czy złudne rozwiązanie?

Obraz
Do napisania poniższego artykułu skłoniła mnie seria analiz związanych z dezinformacją z jakimi miałem okazję zapoznać się w ostatnim czasie w naszym kraju. Wojna rosyjsko-ukraińska sprzyja wszystkim działaniom związanym z wojną w sieci (czym dokładnie ona jest przeczytasz na tym blogu) w tym także dezinformacji. Słowo dezinformacja odmieniana jest u nas przez wszystkie przypadki i nie ma dnia, by nie była na ustach polityków. Niestety też wraz ze wzrostem popularności dezinformacji wzrosła ilość ekspertów zajmujących się jej analizą i zwalczaniem. Jesteśmy zalewani dziesiątkami raportów i artykułów na temat dezinformacji, które to powielają jeden podstawowy błąd - bazują tylko i wyłącznie na analizie kontentu pojawiających się treści. Czym jest analiza kontentu i co można dzięki niej osiągnąć? W dużym uproszczeniu analiza kontentu to proces badania treści publikowanych w internecie, szczególnie w mediach społecznościowych, w celu wykrycia dezinformacji, manipulacji czy propagandy. Wyk...