Świat cyfrowy a praca bezpiecznika

Świat cyfrowy coraz mocniej wkracza w nasze życie prywatne oraz zawodowe stąd może najwyższa pora omówić narzędzia jakie wspierają bezpiecznika w jego pracy.
Oczywiście nie da się omówić wszystkiego więc skupimy się na programach oraz aplikacjach jakie my używamy w pracy.

1.Search-ery

Na początek programy do wyszukiwania informacji w sieci (tzw search-ery) to podstawowe narzędzia w pracy bezpiecznika.
Zgodnie z tym co opisałem w naszym blogu:  Przewaga informacyjna kluczowe jest by podczas naszych działań zapewnić sobie i naszym klientom przewagę informacyjną.
W obecnych czasach 95% wiadomości jest gdzieś tam w sieci i naszym zadaniem jest odszukać, przeanalizować i użyć wspomniane informacje w odpowiednim czasie.
To tego właśnie służą nam wyspecjalizowane programy które nazywamy roboczo "search-ery"
Search-ery to najczęściej dosyć skomplikowane oprogramowanie które pozwala nam przeszukiwać wszystkie zakamarki internetu.
W dużym skrócie oprogramowanie to po wpisaniu odpowiednich haseł/kluczy jest w stanie wskazać nam potencjalne cele, powiązania osobowe czy też generować grafy powiązań między interesującymi nas podmiotami.
Oczywiście dobry program jest tyle wart co osoba obsługująca go stąd warto rozwijać kompetencje w kierunki pozyskiwania wiadomości z sieci.

2. Oprogramowanie wyszukujące i porównujące zdjęcia 


Ile to razy mieliśmy sytuację że zrobiliśmy zdjęcie np. samochodu i zastanawialiśmy się czy on gdzieś się już pojawił?
Teraz ten problem rozwiązuje odpowiednie oprogramowanie które po załadowaniu odpowiedniego zdjęcia wyszukuje podobnych w sieci.
Sprawdza się to dosyć dobrze przy numerach rejestracyjnych, twarzach czy też przedmiotach jakie chcemy wyszukać.
Kolejnym plusem tego typu oprogramowania jest to iż dostępne jest na telefony komórkowe stąd można robiąc zdjęcie zaraz sprawdzić czy taki obiekt pojawił się już w sieci.

3. Mind Mapy

Każdy kto choć raz prowadził dużą i skomplikowaną sprawę wie jak łatwo jest zgubić jakąś ważną informację lub wątek, taka nawet najmniejsza zguba może nas kosztować bardzo dużo i mieć istotny wpływ na sukces lub porażkę
By temu zaradzić stosuje się specjalne oprogramowanie zwane mind map (mapa myśli) - wpisujemy tam wszystkie informację jakie gromadzimy budując w ten sposób swoistą mapę myśli, dobre oprogramowanie pozwala synchronizować nasze mapy w chmurze tak by wiele osób z naszej firmy mogło jednocześnie wpisywać tam wszystkie idee czy też przemyślenia.
Mapa myśli generuje nam powiązania które później możemy łatwo eksportować i dodawać do raportów.

4. Oprogramowanie do zarządzania incydentami 

To oprogramowanie które nadzoruje nasze działania od samego początku do końca - co mam na myśli?
Wyobraźmy sobie że mamy nową sprawę którą się zajmujemy, wpisujemy ją w nasz system który nadaje numer sprawie, przypisujemy osobę prowadzącą, dopisujemy materiał dowodowy jaki zbieramy, osoby z którymi rozmawiamy, czy też importujemy grafy połączeń z searcher-ów.
Do tego wpisujemy modus operandi sprawy a także inne istotne informacje.
Na zakończenie oprogramowanie to generuje nam piękny raport jaki udostępniamy klientowi.

To tylko pare narzędzi jakie wspierają codzienną pracę bezpiecznika by zapewnić mu przewagę informacyjną.
Celowo opisałem tylko główne narzędzia i to dosyć pobieżnie bez podawania nazw by niczego nie promować i dać zainteresowanym wolną rękę w wyborze wspomnianego oprogramowania.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak i gdzie bezpiecznik pogłębia swoją wiedzę czyli szkoleniowy galimatias

Amazon - case study branży security czyli wszyscy znamy się na bezpieczeństwie

Praca bezpiecznika - czy można się chwalić co robimy?