Outsourcing usług wywiadowczych
Poniższy tekst jest rozdziałem książki "Wywiad Biznesowy" którą rekomendujemy wszystkim którzy interesują się bezpieczeństwem biznesu a zwłaszcza częścią dotyczącą pozyskiwania informacji
Książka wywiad biznesowy
Jak już wspomniałem SASMA jest współautorem powyższego opracowania a zgodnie z naszymi kompetencjami napisaliśmy o tym co robimy na co dzień tzn o usługach wywiadowczych.
Rozdział "Outsourcing usług wywiadowczych" został napisany przez nas i wierzymy że zawarte w nim informację przydadzą się wszystkim zajmującym się bezpieczeństwem
Miłego czytania
Ryzyko
błędnego wyboru wykonawcy
Usługi wywiadowcze z różnych punktów widzenia - punkt
widzenia wykonawcy
Podstawowe błędy i problemy we wzajemnej współpracy
pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą.
Niestety zdarzają się przypadki
klientów, którzy już w trakcie realizacji zlecenia stwierdzają, że może jednak
będą potrzebować czegoś innego. Pomijając fakt, iż jest to nieprofesjonalne,
może to narazić nas jako wykonawców na utratę wiarygodności, gdyż często
podjęta już przez nas „gra operacyjna” jest w toku i nie zawsze można ją
bezproblemowo przerwać. Dlatego tak ważnym jest, by na samym początku dokładnie
ustalić z klientem cel i sposób wykonania zadania. Oczywiście są przypadki, gdy
podczas wykonywania zlecenia wchodzimy w posiadanie nowych informacji, które
rzucają inne światło na całość sprawy. Należy wtedy przedstawić dokładnie
klientowi nowe zaistniałe okoliczności i zastanowić się na ewentualną zmianą
działań.
Podsumowanie
Książka wywiad biznesowy
Jak już wspomniałem SASMA jest współautorem powyższego opracowania a zgodnie z naszymi kompetencjami napisaliśmy o tym co robimy na co dzień tzn o usługach wywiadowczych.
Rozdział "Outsourcing usług wywiadowczych" został napisany przez nas i wierzymy że zawarte w nim informację przydadzą się wszystkim zajmującym się bezpieczeństwem
Miłego czytania
Rozdział 11. Outsourcing usług
wywiadowczych.
Sebastian Błażkiewicz i
Agnieszka Socha
Streszczenie
W tym rozdziale chcielibyśmy
podzielić się z Państwem przemyśleniami dotyczącymi outsourcingu usług
wywiadowczych. Bazując na naszym doświadczeniu i przeprowadzonych projektach,
pragnęlibyśmy przybliżyć czytelnikowi świat bezpieczeństwa biznesu, którego
nierozłącznym elementem są usługi wywiadowcze.
Rozdział
zawiera naszą definicję usług wywiadowczych oraz outsourcingu. Odpowiada na
pytanie, czym są usługi wywiadowcze, na czym polegają działania z ich zakresu i
co jest głównym powodem ich stosowania w biznesie. Podkreśliliśmy jak ważnym w
dzisiejszym hiper-konkurencyjnym świecie biznesowym jest posiadanie przewagi
informacyjnej, która pozwala na bezpieczne i efektywne prowadzenie działalności
gospodarczej. Odpowiedzieliśmy na pytania dlaczego usługi wywiadowcze stają
się niezbędnym elementem prowadzenia biznesu i kto z nich korzysta. Staraliśmy się przekazać czytelnikowi kilka rad dotyczących
wykonawców usług wywiadowczych, którego wykonawcę wybrać i na jakie jego cechy
należy zwrócić uwagę. Opisaliśmy również niezbędne działania, jakie muszą
zostać wykonane przed podjęciem współpracy, aby była ona sprawna i efektywna.
Chcąc ukazać ten rodzaj usług z różnych perspektyw, dokonaliśmy opisu działań zarówno
z punktu widzenia zleceniodawcy, jak i wykonawcy.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe: usługi wywiadowcze, outsourcing, bezpieczeństwo biznesu, due diligence, biały wywiad.
Definicje
·
Bezpieczeństwo biznesu - to działania dbające o rozwój firm i ich
biznesu. Zaliczyć do nich można wszelkie czynności mające na celu identyfikację
potencjalnych zagrożeń i sposoby zapobiegania im.
Poprzez due
diligence rozumiemy poddanie
firmy, osoby lub zjawiska dokładnej i rzetelnej analizie oraz procesowi
weryfikacji, mającym na celu minimalizację ryzyka poprzez identyfikację
zagrożeń. Najważniejszym powodem do przeprowadzenia sprawdzenia due diligence jest ochrona kapitału i wizerunku firmy, zwłaszcza przed
przeprowadzeniem transakcji ze stroną trzecią: nowym pracownikiem, partnerem
biznesowym lub podwykonawcą. Przeprowadzanie procesów due diligence jest nieodłącznym elementem zarządzania ryzykiem. Do tego
procesu zaliczyć możemy również tzw. background
check, czyli sprawdzenie
osób (due diligence personalne).
·
Biały wywiad
Białym wywiadem, zwanym również OSINT – Open
Source INTelligence, nazywamy pozyskiwanie informacji z
ogólnodostępnych oraz jawnych źródeł. Zaliczyć do nich możemy: prasę, internet,
w tym serwisy społecznościowe, telewizję, środki masowego przekazu, bazy
rejestru przedsiębiorców czy sądowe zbiory danych. Publicznie dostępne i
legalne źródła wiedzy są powszechnie wykorzystywane nie tylko w usługach
wywiadowczych na potrzeby biznesu lecz również przez jednostki wywiadowcze na
całym świecie. W dobie internetu, ogólnodostępne informacje potrafią przynieść
ogromne korzyści biznesowe.
Wstęp
Outsourcing i usługi wywiadowcze
„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić
wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i
powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.”
– Henry Ford [2]
Słowa amerykańskiego założyciela
spółki Ford Motor Company idealnie opisują czym jest outsourcing. Samo słowo outsourcing pochodzi z języka
angielskiego, zostało utworzone ze słów outside-resource-using
i dosłownie oznacza wykorzystanie źródeł zewnętrznych. Działania
outsourcingowe polegają na delegowaniu zadań/procesów lub funkcji, do których
wykonania nie posiadamy odpowiednich kompetencji lub zasobów, podmiotom zewnętrznym,
które takowe środki posiadają i są w stanie wykonać powierzone zadanie. Jednym
z głównych powodów korzystania z usług outsourcingu jest redukcja kosztów.
Zasadnym jest skorzystanie z zasobów zewnętrznych w momencie, gdy są one tańsze
od wewnętrznych. Jednakże czynnikiem, który staje się równie ważny jak koszty
jest wysoki poziom wykonania usługi. Firmy są w stanie zapłacić więcej, by
uzyskać dostęp do specjalistycznej wiedzy, mieć pewność, że zlecenie zostanie
wykonane profesjonalnie i z należytą starannością. Outsourcing zwiększa
elastyczność firmy, poszerza jej możliwości a co za tym idzie podnosi jej
wartość na rynku.
Poprzez usługi wywiadowcze
rozumieć można wszelkie działania, przeprowadzone w sposób etyczny i zgodny z
prawem, których zadaniem jest pozyskanie informacji pozwalających na
bezpieczne, efektywne i dochodowe prowadzenie
działalności biznesowej. Przedstawiona definicja jest zbliżona do pojęcia wywiadu biznesowego, gdyż
odnosi się do koncepcji usług wywiadowczych w rozumieniu biznesowym.
Usługi wywiadowcze
Usługi
wywiadowcze odgrywają kluczową rolę w biznesie na całym świecie. Informacja o
konkurencji, podwykonawcach, klientach czy nawet uwarunkowaniach gospodarczo –
politycznych kraju, w którym prowadzona jest działalność, staje się kluczem do
sukcesu, a ten kto jest w posiadaniu takowych informacji i potrafi je
umiejętnie wykorzystać zostaje rynkowym liderem. W obecnych czasach informacja
potrafi mieć większą wartość niż złoto, a przewaga informacyjna nie raz pozwala
firmie na podjęcie walki z konkurencją. Stąd usługi wywiadowcze to nic innego
jak zagwarantowanie przewagi informacyjnej.
Usługi
wywiadowcze są jednym z elementów tzw. bezpieczeństwa biznesu – szeregu
działań, których zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania danego
podmiotu. Składają się na to już nie tylko pozyskiwanie i analiza informacji,
ale również formy ich zabezpieczania, działania prewencyjne oraz minimalizujące
ryzyko, a także elementy ochrony fizycznej lub zwykłego doradztwa czy audytu.
W
czasach, gdy konkurencja stała się transgraniczna, firmy szukają coraz to
nowych sposobów, by znaleźć się w czołówce wyścigu o miano najlepszej firmy w
branży. Co za tym idzie – rośnie ich świadomość dotyczącą faktu, że informacja
wywiadowcza jest niezbędnym elementem zarówno w strategii jak i zarządzaniu w
firmie. Umiejętność szybkiej reakcji na zmieniające się w ekspresowym tempie warunki
rynkowe jest cechą niezbędną dla zachowania konkurencyjności.
Mówiąc
o konkurencyjności nie można nie wspomnieć o tych, którzy w pogoni za nią stają
na pograniczu prawa. Uczciwa konkurencja jest zjawiskiem bardzo pożądanym dla
klienta, gdyż wpływa na wzrost jakości towarów i usług przy bardzo częstej
konieczności obniżenia cen. Jednak w tej pogoni za konkurencyjnością, niektórzy
przedsiębiorcy zapominają o regulacjach prawnych, a presja rynku jest dla nich tak
ogromna, że zaczynają uciekać się do nielegalnych zagrywek. Stosowanie
nieuczciwych praktyk jest zakazane i reguluje to ustawa z dnia 16 kwietnia 1993
roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. 1993 Nr 47 poz. 211). Ustawa
określa czyny nieuczciwej konkurencji jako działania sprzeczne z prawem lub
dobrymi obyczajami, zagrażające lub naruszające interes innego przedsiębiorcy
lub klienta.[3]
Jako
nieuczciwą konkurencję wskazać możemy:
Ø wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
Ø fałszywe lub oszukańcze oznaczenia pochodzenia
geograficznego towarów lub usług,
Ø naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
Ø naśladownictwo produktów,
Ø nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
Ø pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
Ø utrudnianie dostępu do rynku,
Ø przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
Ø nieuczciwa lub zakazana reklama.
Mając w świadomości, że niektóre
firmy są w stanie posunąć się do nielegalnych działań, by tylko pozyskać nowych
klientów, usługi wywiadowcze stają się niezbędnym narzędziem w rękach uczciwego
przedsiębiorcy.
Zakres usług wywiadowczych
Usługi wywiadowcze dla biznesu to bardzo szeroki wachlarz
działań. W jego skład wchodzą m.in. takie czynności, jak:
Ø wykrywanie technik inwigilacyjnych,
Ø wywiad gospodarczy,
Ø wywiad konkurencyjny,
Ø weryfikacja kontrahentów,
Ø weryfikacja podmiotów zagranicznych,
Ø sprawdzenia wiarygodności pracowników,
Ø obserwacja osób i mienia,
Ø ustalenie miejsca pobytu,
Ø ustalenia majątkowe,
Ø wykrywanie i zwalczanie oszustw, w tym oszustw
finansowych,
Ø sprawdzenia personalne,
Ø i wiele innych.
Dlaczego
usługi wywiadowcze stają się niezbędnym elementem prowadzenia biznesu?
Usługi wywiadowcze są
niezbędnym elementem zabezpieczenia prowadzonej działalności, gdyż informacja
jest nierzadko warta więcej niż najlepszej jakości produkt. Działania z tego zakresu
umożliwiają zdobycie przewagi informacyjnej, która bezpośrednio przekłada się
na większą efektywność. Usługi wywiadowcze są oczami i uszami zarządów, gdyż to
zdobyte dzięki nim informacje pozwalają na kreowanie strategii firmy. Bez nich,
nawet największa firma, staje się „ślepym bokserem” - silnym graczem, ale nie
widzącym przeciwnika, co z czasem powoduje, że gracz ten nieodwracalnie słabnie,
by w końcu z zaskoczenia otrzymać nokaut. Zabezpieczenie wycieku cennych
informacji, sprawdzenie kompetencji przyszłego pracownika, wczesne rozpoznanie
niewypłacalności kontrahentów czy umiejętność przewidzenia kolejnych ruchów
firmy-rywala sprawia, że zabezpieczamy swój biznes i stajemy się bardziej
konkurencyjni. Elementy te bezpośrednio wpływają na nasz rozwój i sprawiają, że
pozycja naszej firmy na rynku staje się bardziej ugruntowana. Złe
zabezpieczenie informacji a w efekcie jej utrata i wykorzystanie przez
konkurencję może spowodować ogromne straty.
Kto
korzysta z usług wywiadowczych?
Rosnąca wśród firm działających na polskim rynku świadomość hiper-konkurencyjności, sprawia że usługi
wywiadowcze są coraz częściej wykorzystywane, zarówno przy konkretnych
projektach jak i w ramach wsparcia ogólnej strategii firmy. Z takowych usług korzystają
przedsiębiorcy z różnorodnych branż: IT, transport, branża farmaceutyczna,
telekomunikacyjna, retail, FMCG (fast-moving
consumer goods) czyli dobra szybko zbywalne, np. kosmetyki czy produkty
chemii gospodarczej i inne. Branża tak naprawdę nie ma znaczenia, gdyż w każdym
biznesie trzeba wykazać się pomysłowością i elastycznością. Można dostrzec
jednak zależność, iż najczęściej z usług wywiadowczych korzystają firmy z
innowacyjnych branż, które inwestują duże pieniądze w liczne badania. Odpowiedni
kapitał, wykwalifikowana kadra i starannie przemyślana strategia często już nie
są wystarczające, by osiągnąć sukces. Niezbędna staje się wiedza o działaniach
konkurencji, trendach w branży oraz odpowiednie zabezpieczenie prowadzonego
biznesu.
Dlaczego tego typu usługi są w większości outsourcowane?
Usługi wywiadowcze są outsourcowane, ponieważ są bardzo
specyficznym rodzajem działań, wymagającym odpowiedniej wiedzy, przeszkolenia i
umiejętności. Jednym z powodów, dla których tego rodzaju usługi są delegowane
na zewnątrz - wspomnianym już w opisie outsourcingu - są koszty. Utworzenie
dedykowanej komórki analityczno – wywiadowczej w firmie jest nie tylko bardzo
kosztowne lecz również czasochłonne. Przeszkolenie specjalisty i nabycie przez
niego odpowiedniego doświadczenia zajmuje lata. Kolejnym czynnikiem jest fakt,
iż wyoutsourcowanie takich działań daje klientowi dostęp do wiedzy i
doświadczenia liderów w tej dyscyplinie.
Profesjonalny analityk dedykowany do danego projektu korzysta z doświadczenia
całego zespołu i zasobów informacyjnych swojej firmy, wykorzystuje
doświadczenia zebrane podczas pracy przy innych projektach i często ma świeże
spojrzenie na dany temat, w związku z czym potrafi dostrzec problemy czy
zagrożenia, których nie dostrzegają inni.
Kolejnym czynnikiem dla którego usługi wywiadowcze są
outsourcowane jest bezpieczeństwo. Należy wspomnieć, że delegując tego typu
usługi na zewnątrz, firma nie naraża się bezpośrednio na problemy w przypadku
niepowodzenia. Ryzyko to przejmuje na siebie firma wykonawcza.
Usługi
wywiadowcze z różnych punktów widzenia - Punkt widzenia zleceniodawcy
Kiedy warto a kiedy niekoniecznie należy delegować tę funkcję na zewnątrz ?
Usługi wywiadowcze warto
outsourcować zawsze, jeśli nie dysponujemy własnymi zasobami pozwalającymi na
wykonanie zadania, a prawda jest taka, że mało która firma takowe zasoby
posiada. Pytanie zatem powinno brzmieć jak dobrze wybrać dostawcę takich usług?
Którego wykonawcę wybrać?
Oczywistym jest, że przy wyborze
wykonawcy usług wywiadowczych, tak samo jak w przypadku każdej innej dziedziny,
należy starannie sprawdzić czy dany podmiot posiada wiedzę, możliwości i
kompetencje do wykonania powierzonego zadania. Niestety w przypadku tak wciąż
nie do końca jeszcze znanej w polskim biznesie dziedziny jaką są usługi
wywiadowcze, ciężko jest zleceniodawcy sprawdzić kompetencje potencjalnego
wykonawcy.
Często zdarza się, że klient nie
zdaje sobie sprawy, że w ogóle istnieje firma, która może pomóc mu w
rozwiązaniu zaistniałego problemu. Dopiero po rozmowie z kolegami z branży
podczas konferencji czy spotkań biznesowych dowiaduje się, że możliwe jest zatrudnienie
firmy/eksperta, który zajmuje się pozyskiwaniem, weryfikacją i analizą
potrzebnych informacji.
Jak więc klient ma sprawdzić
kompetencje firmy, o której usługach przed chwilą się dowiedział? Właśnie dlatego ta, jakże specyficzna i wciąż
w Polsce niszowa, branża bazuje na poleceniach. Wybierając wykonawcę takich
usług warto polegać na referencjach, jakie potencjalny wykonawca może
przedstawić. Najbardziej wartościowe i doceniane są referencje wystawione przez
światowe korporacje, które z racji licznych i złożonych problemów, w niemałej
ilości korzystają z zewnętrznych usług wywiadowczych. Poza tym duże korporacje
bardzo dbają o wizerunek, w związku z czym wybrani przez nich dostawcy usług są
dobrze weryfikowani. Spotkanie z dostawcą usług wywiadowczych i rozmowa na
temat przeprowadzonych już przez niego projektów pomaga w podjęciu decyzji,
którego wykonawcę wybrać. Jako, że dyskrecja w tej branży jest absolutnym
warunkiem sine qua non[4], nie dowiemy się
szczegółów wykonanego zlecenia, ale pozwoli nam to na nawiązanie nici zaufania,
która również jest niezbędna przy tego typu zleceniach.
Zaufanie jest absolutnie
koniecznym elementem współpracy pomiędzy firmą wykonawczą i zleceniodawcą. Nie
ma w tej branży lepszej reklamy niż zadowolony klient. A reklama nie jest
łatwa, gdyż kolejną elementarną cechą po zaufaniu pomiędzy klientem a wykonawcą
jest dyskrecja. Przeważnie problemy, z jakimi się stykają się firmy świadczące
usługi wywiadowcze, dotyczą ochrony newralgicznych
dla funkcjonowania firmy informacji – ich jakikolwiek wyciek czy niepożądane
przechwycenie a w efekcie wykorzystanie mogłyby skutkować niepowodzeniem
projektu i ogromnymi stratami dla klienta, często nie tylko finansowymi lecz
również wizerunkowymi.
CASE
Wyobraźmy sobie
sytuację, w której zlecamy, nie do końca zweryfikowanej firmie wykonawczej,
przeprowadzenie sprawdzenia przyszłego pracownika aplikującego na wysokie
stanowisko kierownicze. Firma, podczas przeprowadzania działań due diligence dotyczących kandydata wchodzi w posiadanie informacji mogących
postawić go w negatywnym świetle przed przyszłym pracodawcą. Zamiast,
zgodnie z umową zawrzeć te informacje w ocenie kandydata i przekazać
zleceniodawcy, decyduje się na bezpośredni z kontakt z ocenianym. Kierując się chęcią
dodatkowego zysku informuje go, że
został on poddany sprawdzeniu oraz przedstawia wyniki oceny. Po
uiszczeniu odpowiednio wysokiej sumy sprawdzany oraz firma wykonująca
zlecenie zawierają układ, w którym uzgadniają, że informacje te nigdy nie
dotrą do przyszłego pracodawcy.
Działania takie, mogą spowodować zatrudnienie na stanowisko
kierownicze człowieka, który nie posiada wystarczających kwalifikacji lub
mogą wpłynąć negatywnie na wizerunek całej firmy.
|
Jeżeli przed wydelegowaniem usług
wywiadowczych nie dokonamy należytego sprawdzenia firmy wykonawczej, możemy
narazić się na znaczne straty. Zagrożenia, które wynikają ze złego wyboru
wykonawcy, to m.in. szkody wizerunkowe, utrata kluczowych lub strategicznych partnerów
czy spadek ilości zleceń. Wszystkie te zagrożenia prowadzą do strat
finansowych, a co za tym idzie spadku znaczenia firmy na rynku.
Efektywna współpraca z wykonawcą
Po wyborze wykonawcy, niezbędnym
elementem do osiągnięcia sukcesu, jest stosowanie się do poniższych zasad:
·
Umowa o
poufności (NDA/CDA) (z języka angielskiego:
non-disclosure agreement (NDA) lub confidential disclosure agreement (CDA))
Jest to
umowa zawarta pomiędzy obiema stronami zlecenia dotycząca wymiany poufnych
informacji i zobowiązująca wykonawcę do ich nierozpowszechniania. Podpisanie
takiej umowy jest dziś zarówno standardem działania jak i dobrą praktyką
branżową budującą więź zaufania pomiędzy zleceniodawcą a wykonawcą, przy
jednoczesnym prawnym zabezpieczeniu współpracy. Jej podpisanie jest niezbędne
do kontynuowania dalszych działań i powinno być wykonane przed przekazaniem
wykonawcy newralgicznych szczegółów zlecenia.
· Jasne określenie celu
Wydawałoby
się to tak oczywiste, że aż kuriozalnie jest o tym pisać. Niestety doświadczenie
pokazuje, że zdarzają się sytuację, w których zleceniodawca po otrzymaniu finalnego
„produktu” zlecenia, ustalonego przed podpisaniem umowy, oczekuje czegoś
zupełnie innego. Dlatego tak ważne jest jasne i przejrzyste określenie, co
dokładnie ma być rezultatem zlecenia, czego dokładnie oczekujemy jako
zleceniodawca.
· Elastyczność
Elastyczność
jest cechą niezbędną w usługach wywiadowczych, zarówno ze strony wykonawcy jak
i zleceniodawcy. Zdarza się, że sytuacja zmienia się dynamicznie, i określone
na początku okoliczności zlecenia ulegają zmianie niezależnie od woli
którejkolwiek ze stron. Zadaniem zleceniodawcy jest wtedy jasne określenie
nowych oczekiwań i wspólne ustalenie z wykonawcą dalszej strategii działania (np.
sprawdzana osoba przebywa na urlopie – czy przesuwamy termin wykonania zlecenia
czy rozpoczynamy inne działania?).
· Łańcuch komunikacji
Niezbędne
jest również ustalenie z wykonawcą łańcuchu komunikacji. Najlepiej wyznaczyć w
firmie jedną osobę odpowiedzialną za kontakt ze zleceniobiorcą, której zadaniem
będzie przekazywanie kluczowych informacji, w tym tych dotyczących postępów
działań. Dobrze jest, gdy osoba ta jest również osobą decyzyjną lub ma
możliwość szybkiej konsultacji w przypadku, gdy konieczne jest natychmiastowe
podjęcie decyzji.
· Sposób raportowania
Jeżeli
zlecone działanie jest projektem długoterminowym warto jest ustalić z wykonawcą
sposób i cykliczność raportowania podjętych działań. Pozwoli to zleceniodawcy
na bieżące monitorowanie postępów w sprawie i ewentualną modyfikację sposobu
działania w przypadku zmiany sytuacji. Należy jednak pamiętać, że narzucenie
zbyt częstego raportowania spowolni prace, a wykonawca, zamiast skupić swoją
uwagę na przedmiocie zlecenia, będzie zmuszony pisać codzienne raporty z
przeprowadzonych czynności.
Usługi wywiadowcze z różnych punktów widzenia - punkt
widzenia wykonawcy
Współpraca z podmiotem zewnętrznym
Wykonawca usług wywiadowczych powinien
pamiętać o:
· Omówieniu możliwości
Czasami
klienci zgłaszają się z prośbą wykonania określonych już czynności – wiedzą
jaki efekt chcą osiągnąć i jakie działania muszą zostać podjęte. Nierzadko
jednak do naszych drzwi pukają firmy, które przedstawiają swoje problemy i
oczekują propozycji ich rozwiązania. Zarówno w pierwszym jak i w drugim
przypadku należy przedstawić dostosowany do sytuacji zakres świadczonych usług.
Klienci nie zawsze są świadomi jak szerokim zakresem działań dysponujemy, jak
rozwiązuje się tego typu problemy i które z działań przyniosą pożądany efekt. Korzystając
z doświadczenia, jesteśmy w stanie dobrać najlepsze i najefektowniejsze
działania. Przedstawienie pełnej gamy czynności, które można podjąć w przypadku
opisanego przez klienta problemu pozwoli na sprecyzowanie oczekiwań i
określenie konkretnego efektu. Niezbędna jest tutaj, ze strony zleceniodawcy,
otwartość na różne rozwiązania i doza zaufania do wykonawcy. Nie ma nic
gorszego niż klient mówiący nam jak mamy wykonać dane zlecenie.
· Określeniu efektu działań
Jest to
praktycznie równoznaczne z określeniem celu, gdyż wszystkie podjęte przez
wykonawcę działania mają za zadanie doprowadzić do efektu pożądanego przez
klienta. Dlatego tak ważnym jest jasne i
przejrzyste określenie, co będzie efektem zlecenia, np. nie tylko informacja,
że finalnym „produktem” zlecenia będzie raport z przeprowadzonych działań, ale
opisanie, jakie dokładnie informacje będą w tym raporcie zawarte. Takie
działanie pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych nieporozumień oraz zapewni
satysfakcję obu stronom.
· Zdefiniowaniu zakresu działania
Po
opisaniu przez klienta problemu i dobraniu odpowiedniej metody jego rozwiązania
warto jest, jeszcze raz, przed rozpoczęciem zlecenia, opisać jakie działania
krok po kroku zostaną wykonane. Otrzymanie „zielonego światła” od klienta
będzie jednoznaczne ze zrozumieniem z jego strony, co dokładnie będziemy robili
i z czego wynikają takie a nie inne koszty.
· Zdefiniowaniu ram czasowych
Po
podpisaniu NDA, określeniu celu, zapoznaniu się klienta z naszymi
możliwościami, doborze odpowiednich czynności i określeniu ich zakresu kolejnym
krokiem jest zdefiniowanie ram czasowych. Należy ustalić z klientem ostateczny
termin wykonania zlecenia, który narzuci wykonawcy harmonogram działań. Ważne
jest również poinformowanie klienta o możliwości ewentualnego wydłużenia
działań z powodów niezależnych od wykonawcy. Zdarza się, że podczas wykonywania
zadania nastąpią nieplanowane okoliczności niewynikające z winy wykonawcy i
zlecenie ulegnie wydłużeniu. Lepiej poinformować o takiej ewentualności podczas
ustalania ram czasowych, by uniknąć rozczarowania i ewentualnych roszczeń ze
strony klienta.
· Ustalenie kosztów i ewentualne podpisanie umowy (według
polskiego prawa e-mail jest również wiążący).
Po
wykonaniu wszystkich wyżej opisanych czynności zleceniodawca przedstawia
kosztorys i można finalizować organizacyjną cześć zlecenia, tzn. można przejść
do podpisania umowy. Nierzadko zdarza się, że sytuacja jest tak pilna, że
natychmiastowe rozpoczęcie działań jest niezbędne do osiągniecia sukcesu.
Należy wtedy pamiętać, że e-mailowe potwierdzenie zlecenia działań i ich
przyjęcie przez wykonawcę ma charakter wiążący z prawnego punktu widzenia.
· Zachowaniu należytej rzetelności
Jest to
główna zasada kierująca pracą dostawcy usług wywiadowczych. Czasami pewnych
rzeczy nie da się wykonać, zdobycie pewnych informacji nie jest możliwe lub
wiąże się z ryzykiem zdemaskowania całej operacji. Najważniejszym jest jednak
by wszelkimi możliwymi, legalnymi i etycznymi środkami spróbować wykonać
zlecenie, tak by nawet w przypadku jego niepowodzenia, móc z czystym sumieniem
powiedzieć klientowi, że zrobiliśmy wszystko, co było możliwe.
CASE
Zachowanie
Należytej Rzetelności
Bardzo dużą ilość informacji można uzyskać za
pomocą tzw. białego wywiadu. Wcale nie znaczy to, że te informacje są
gorsze niż inne zdobyte z zaufanych lub oficjalnych źródeł. Należy jednak
umieć je weryfikować i odpowiednio interpretować.
Potwierdza to przykład informacji, jakie były
dostępne w mediach o zamachowcu z Monachium po strzelaninie w centrum
handlowym (sierpień 2016r.). W gazetach można było przeczytać, że:
- zamachowcem był młody Niemiec irańskiego
pochodzenia,
- Irakijczyk mieszkający w Niemczech dokonał
zamachu,
- za strzelaniną w centrum handlowym stoi
irański uchodźca,
- za ataki odpowiedzialny jest terrorysta
mieszkający w Niemczech mający powiązania z Irakiem.
Czy z tych informacji można jednoznacznie
wywnioskować czy autor ataku był Niemcem czy Irakijczykiem? Czy był
uchodźcą czy przebywał na terenie Niemiec jako pełnoprawny obywatel tego
kraju? Czy miał związki z ugrupowaniami terrorystycznymi?
Media prześcigają się w jak najszybszym
przekazie informacji, zwłaszcza jeśli dotyczą one wydarzeń dramatycznych.
Często jednak informacje te są chaotycznie i nierzadko nie do końca
poprawne. Dlatego tak ważnym jest, by przed przekazaniem takowych
informacji klientowi, odpowiednio je zweryfikować i nie ubarwiać
niepotrzebnie dla większego dramatyzmu lub chęci przypodobania się
zleceniodawcy.
|
Bardzo ważnym aspektem jest również
przedstawianie rzeczywistości taką, jaka ona faktycznie jest, a nie
podkolorowywanie czy zakrzywianie jej po to, by przypodobać się klientowi. W
swojej pracy musimy zachować 100% obiektywność. Niestety niektóre firmy, chcąc
przypodobać się klientowi, stosują zagrania mające na celu pokazanie mu, że z
dużym wysiłkiem i trudem udało się im pozyskać pewne informacje, gdy tak
naprawdę nie są one tak cenne jak przedstawia to wykonawca. Biznesowi detektywi
muszą być w 100% bezstronni i przedstawiać fakty, a nie własne opinie.
Podstawowe błędy i problemy we wzajemnej współpracy
pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą.
Problemy komunikacyjne
Jednym z rodzajów problemów najczęściej
napotykanych podczas wykonywania zleceń są problemy komunikacyjne, takie jak:
· Brak szybkiego podjęcia decyzji po zmianie
okoliczności zlecenia.
Niektóre
zlecenia cechuje bardzo duża dynamiczność a okoliczności wykonania zadania potrafią
szybko się zmienić. Niezbędnym jest wtedy by, przy ustalonym łańcuchu
komunikacji, móc szybko podjąć decyzje odnośnie dalszych działań. Niestety
zdarzają się sytuacje, gdzie z klientem nie ma kontaktu przez dłuższy czas lub
nie jest on w stanie szybko podjąć decyzji.
· Zmiana wymagań w trakcie realizacji zlecenia.
CASE
Zmiana
wymagań w trakcie realizacji zlecenia
Załóżmy, że na
zlecenie klienta podejmujemy grę operacyjną, mającą na celu potwierdzenie
jego obaw, iż jedna z osób z zarządu sprzedaje konkurencji kluczowe
informacje dotyczące strategii firmy. Umówione zostają spotkania mające na
celu potwierdzenie tego faktu, lecz w kluczowym momencie klient jednak
zmienia zdanie i dochodzi do wniosku, że nie chce rozpoczynać tych działań
w tym konkretnym momencie.
Taka zmiana decyzji,
na rozwiniętym etapie podjętych działań może doprowadzić nie tylko do
kompromitacji i ujawnienia działań wykonawcy, ale może również wzbudzić
podejrzenia osoby sprawdzanej zaburzając relacje ze współpracownikami lub
spowodować podjęcie przez niego działań maskujących nieetyczne do tej pory
działania, a w efekcie brak możliwości ich udowodnienia w późniejszym
czasie.
|
Podsumowanie
·
Usługi wywiadowcze są coraz częściej
stosowaną praktyką przez firmy działające na polskim rynku. Działania te dają
przedsiębiorstwom przewagę informacyjną pozwalającą na wprowadzanie
odpowiednich działań do strategii firmy jak również do codzienności jej funkcjonowania,
tak by zwiększyć jej konkurencyjność i efektywność.
·
Rynek dostawców usług w tym zakresie
stale rośnie. Należy jednak pamiętać by przed powierzeniem zlecenia danej
firmie, sprawdzić jej doświadczenie i referencje. Informacje przekazywanie zleceniobiorcom
w tej dziedzinie są newralgiczne i o kluczowym znaczeniu dla firmy. Dlatego tak
ważnym jest by wybrać do tego sprawdzoną i
zaufaną firmę. Najczęściej praktykowanym sposobem wyboru podwykonawcy są
polecenia z innych firm, zwłaszcza od szefów bezpieczeństwa dużych korporacji,
które często korzystają z usług wywiadowczych. Przed podjęciem współpracy z
wykonawcą należy pamiętać by:
o
przed przekazaniem ważnych informacji
podpisać NDA,
o
jasno określić cel zlecenia,
o
być elastycznym i otwartym na rady i
sugestie wykonawcy,
o
ustalić łańcuch komunikacji oraz sposób
raportowania.
·
Jeśli chcemy stać się dostawcami usług
wywiadowczych na wysokim poziome należy pamiętać o kilku najważniejszych
zasadach:
o
przedstawić zleceniodawcy możliwości
jakie posiadamy i doradzić najlepszy sposób wykonanie zlecenia,
o
dokładnie opisać klientowi efekt
planowanych działań i zdefiniować zakres działania oraz cel,
o
określić ramy czasowe,
o
ustalić koszty i podpisać umowę,
o
zachować należytą rzetelność i
obiektywnie przedstawiać rzeczywistość.
·
Stosowanie się do powyższych zasad
pozwoli na uniknięcie problemów we wzajemnej współpracy, które przeważnie są
problemami komunikacyjnymi, takimi jak;
o
brak szybkiego podjęcia decyzji po
zmianie okoliczności zlecenia,
o
zmiana wymagań w trakcie realizacji
zlecenia.
Wykaz używanych skrótowców
·
OSINT –
Open Source INTelligence
·
FMCG – fast-moving
consumer goods
·
NDA/CDA – non-disclosure agreement (NDA) lub confidential disclosure agreement (CDA))
Bibliografia
· Ford H., Cytaty
biznesu, strona internetowa http://www.cytatybiznesu.pl/index.php?o=glowna&pokaz_aut=19 , 06.09.2016.
· Praca zbiorowa, 2014, Bezpieczeństwo biznesu w XXI wieku, Warszawa
· Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, Dz.U. 1993 Nr 47 poz. 211.
[2] Ford H., Cytaty biznesu, strona internetowa http://www.cytatybiznesu.pl/index.php?o=glowna&pokaz_aut=19 , 06.09.2016.
[3] Ustawa z dnia 16
kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Dz.U. 1993 Nr 47 poz.
211.
[4] Sine qua non - warunek konieczny. Innymi słowy, warunek, który musi być spełniony,
aby mogło zajść jakieś zdarzenie.
Wydaje mi się, że jesli chodzi o dobre i na prawdę wartościowe doradztwo dla przedsiębiorców, warto jest sprawdzić w tym zakresie ofertę tej firmy https://www.ca-staff.eu. Sam już jakiś czas korzystam z ich usług i na prawdę jestem bardzo zadowolony
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o samo pojęcie outsourcingu i wyjaśnienie kiedy najlepiej z niego korzystać, to sporo informacji na ten temat znajdziecie na tej stronie https://rynekinwestycji.pl/outsourcing-uslug-kiedy-warto-z-niego-skorzystac/ . Jeśli ta tematyka was interesuje, jak najbardziej polecam wam tu zajrzeć
OdpowiedzUsuń